باری که بر دوش (همه) ماست

مسئولیت اجتماعی نوعی آزمون صلاحیت‌سنجی کسب‌وکارهاست. که باید در آن پاسخ داد چطور می‌توان در راستای برطرف کردن مستقیم‌تر نیازهای ساده‌تر جامعه قدم برداشت. موضوع مسئولیت اجتماعی در دنیای کسب‌وکارها بسیار تازه است، اما هر ساله شرکت‌های بیشتری از آن آگاه می‌شوند و دستور کارشان را بر مبنای این آزمون تنظیم می‌کنند.

منظور از مسئولیت اجتماعی چیست؟ شرکت‌ها و مجموعه‌ها چه مسئولیتی در مقیاس شهر، دولت، رقبا و مشتریان دارند؟ چه مسئولیتی در برابر جامعه و محیط‌زیست دارند؟ در آزمون مسئولیت اجتماعی، شرکت‌ها باید تنها به یک سؤال پاسخ بدهند: چقدر به اهداف و شعارهایشان پایبندند؟

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مسئولیت اجتماعی تعهد یک سازمان است برای آنکه تأثیرات مثبت خود را به حداکثر برساند و تأثیرات منفی خود را حداقل کند. در یک کلام، مشاغل باید فعالانه به فکر رفاه کلی جامعه باشند. فعالیت‌هایی که به دو دسته اصلی مسئولیت انسانی و مسئولیت محیطی تقسیم می‌شود:

  • مسئولیت انسانی: درواقع تمام مسئولیت‌هایی است که یک شرکت در مقابل مشتریان، کارمندان، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران، دولت و رقبا تعریف کرده است. برای مثال، یک مجموعه وظیفه دارد فضای کار امن و در عین حال پر از انگیزه برای کارمندان ایجاد کنند. یا اینکه فضایی برای شنیدن نقدها و نظرات فراهم آورد. یا یک شرکت در برابر سهام‌داران و سرمایه‌گذاران، مسئولیتی اجتماعی دارد تا تصویری منصفانه از وضعیت مالی شرکت و سود و ضرر خود ارائه دهد. همچنین در برابر مشتریان مسئول است که محصولات باکیفیت ارائه کند و تیم تحقیق و توسعه خود را برای تولید محصولات هرچه نوآورانه‌تر و مفیدتر به کار گیرد.

یا مهم‌تر از همه، بخشی از مسئولیت انسانی اجتماعی ایجاد فرصت‌های شغلی‌ای است که جامعه و دایره بزرگ‌تری از مردم را هدف قرار می‌دهد.

  • مسئولیت محیطی: مجموعه‌ای که به مسئولیت محیطی خود توجه می‌کند، باید بتواند برای فرایند تولید خود از لوازم سازگار با محیط زیست استفاده کند. همچنین باید تلاش کند میزان آلودگی و پسماند را با یک سیستم کارآمد به حداقل برساند.

نفیس نخ مسئولیت اجتماعی خود را چطور تعریف می‌کند؟

شرکت نفیس نخ در زیرشاخه انسانی تلاش کرده است مسئولیت اجتماعی خود را با ارائه خدماتی برای بهبود وضعیت معاش کارمندان و کارکنان و همچنین مشارکت در برخی از امور خیریه انجام دهد. فعالیت‌های زیر، مثال‌هایی هستند از مسئولیت اجتماعی‌ای که نفیس نخ برای خود تعریف کرده است:

  • مشارکت در امور خیریه: برای نمونه، کمک به کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برای مقابله با ویروس کرونا، یا کمک به مؤسسه خیریه مؤسسه کودکان سرطانی (مکس) از این دسته اقدامات بوده است.
  • ارائه فضای کار امن و پایدار به کارکنان: مثلاً ارائه خدمات پزشکی یا مشاوره‌ای که به کارکنان و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌شود.
  • اقدام‌هایی در راستای حفظ محیط زیست: تولید محصولات دوستدار محیط زیست (مثل نخ آنتی‌باکتریال و نخ دیرسوز) یکی از این اقدام‌های مجموعه است. همچنین نفیس نخ برنامه‌های اجرایی داوطلبانه‌ای را هم برای گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست اجرا می‌کرده است.

البته باید که رویکرد مسئولانه به محیط زیست و منابع طبیعی نه یک مسئولیت اجتماعی، که یک وظیفه است. آینده آیندگان در گرو مسئولیت‌های اجتماعی ما و نحوه مصرف و تولید امروز است، بنابراین حفظ و نگهداری از زمین باری است که بر دوش همه ماست. (دربارۀ اقدام‌های دوستدار محیط‌زیست شرکت نفیس نخ در بخش پایداری همین وب‌سایت بخوانید).